Metody znakowania ubrań. Odzież z logo firmy, czyli haftem, nadrukiem czy naszywką – co wybrać?

Metody znakowania ubrań. Odzież z logo firmy, czyli haftem, nadrukiem czy naszywką – co wybrać?

bluzy dla firm. bluzy z haftem lub nadrukiem. producent odzieży na zamówienie. RASCAL INDUSTRY-min

Personalizowana odzież na zamówienie – czym się charakteryzuje


Personalizowana odzież na zamówienie charakteryzuje się tym, że jej materiał, wzór, kolor, fason i zdobienia są dobierane indywidualnie. Ponadto na jej części zewnętrznej (widocznej) umieszczone jest logo firmy, szkoły czy uczelni, a na części wewnętrznej (niewidocznej) znajduje się metka, na której może widnieć na przykład nazwa instytucji czy przedsiębiorstwa. Dzięki tym elementom odzież staje się oryginalna i wyjątkowa. Ważne jest jednak oczywiście także to, aby personalizowane ubrania, w tym wszystkie znajdujące się na nich elementy, takie jak np. logo, były trwałe. Do trwałości znacząco przyczynia się wybór odpowiedniej metody znakowania odzieży. To właśnie metody znakowania są przedmiotem tego artykułu.

Metody znakowania

Wyróżnia się trzy metody znakowania. Są to: hafty, nadruki oraz naszywki.

W Rascal Industry mamy oczywiście świadomość, że dla naszych Klientów (osób, które nie zajmują się zawodowo znakowaniem odzieży) samodzielny wybór może być niezwykle trudny. Właśnie dlatego w artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania w kontekście znakowania ubrań:

  • Na czym polega metoda znakowania w postaci haftu i jakie są jej rodzaje?
  • Na czym polega metoda znakowania w postaci nadruku i jakie są jej rodzaje?
  • Na czym polega metoda znakowania w postaci naszywki i jakie są jej rodzaje?
  • Jaką metodę znakowania wybrać dla konkretnego produktu?
  • Jaki dana metoda znakowania przyniesie efekt dla konkretnego produktu?
  • Która z metod jest najbardziej opłacalna dla konkretnego produktu?

Hafty – zdobienia stosowane na ubraniach i akcesoriach

Pierwszą metodą znakowania są hafty. Poniżej znajduje się opis dwóch rodzajów tej metody znakowania.

 Haft komputerowy

Haft komputerowy – pozwala na dokładne odwzorowanie projektu graficznego, a co za tym idzie – uwidocznienie każdego detalu. Dzieje się tak za sprawą drobnych igieł i połączonych z nimi cienkich nici. Hafty komputerowe nanoszone na ubraniach czy akcesoriach sprawiają, że produkty wyglądają elegancko, profesjonalnie i – co nie mniej ważne – są niezwykle trwałe. Stosuje się je w znakowaniu produktów premium. Technika ta, w przeciwieństwie do nadruków, wymaga skorzystania ze specjalnego programu i indywidualnej pracy w tworzeniu każdego logotypu.


 Haft 3D

Haft 3Dw tej technice, nazywanej jedną z najszlachetniejszych technik zdobienia odzieży, wykorzystuje się specjalistyczne pianki, które uwypuklają ściegi, tworząc tym samym „przestrzenne”, trójwymiarowe wzory, litery i grafiki. Cechuje się ona – podobnie jak haft komputerowy – dużą precyzją wykonania i eleganckim wykończeniem. Haft 3D, w postaci drobnych haftowanych wzorów, umieszczany jest przede wszystkim na odzieży o grubszym materiale – w szczególności na bluzach i czapkach z daszkiem – jest wówczas niezwykle trwały. Metoda ta pozwala na nadanie ubraniom oryginalności i unikatowości.


Nadruki

Zdobienia stosowane na ubraniach i… nie tylko


Drugą metodą znakowania są nadruki. Poniżej znajduje się opis ośmiu rodzajów tej metody znakowania.

 Sitodruk

Sitodruk – jedna z najbardziej trwałych i najstarszych metod znakowania. Stosuje się ją w druku jednobarwnym i wielobarwnym, w druku małoformatowym i wielkoformatowym. Można umieszczać ją na produktach płaskich i okrągłych. Wykorzystuje się ją zarówno w znakowaniu artykułów miękkich (tekstylnych, papierowych, tekturowych itp.), jak i artykułów twardych (metalowych, plastikowych, drewnianych itp.). Podstawową zaletą tej metody jest więc możliwość nanoszenia jej na wielu różnorodnych w strukturze produktach. Sitodruk to jednak przede wszystkim technika zdobienia materiału, która polega na przeciśnięciu farby przez specjalną matrycę. Doskonale sprawdza się w znakowaniu T-shirtów, koszulek polo czy workoplecaków. Nie stosuje się jej w znakowaniu produktów frotte, polarowych oraz na softshellach.


 Sitodruk płaski

Sitodruk płaski – jedna z najtrwalszych i najbardziej popularnych metod nadruku na tekstyliach. Pozwala na znaczne zredukowanie kosztów w przypadku znakowania dużej liczby ubrań. Polega ona na przeciskaniu farby przez formę na specjalistycznej matrycy nazywanej sitem. Sito pokryte jest emulsją, na której odwzorowywana jest grafika. Nadruki wykonane metodą sitodruku płaskiego są odporne na pranie, wilgoć, promieniowanie UV i uszkodzenia mechaniczne. Ponadto cechują się one wyrazistością i dużym nasyceniem kolorów. W przypadku tej techniki cena nadruku maleje wraz ze wzrostem nakładu.


 Sitodruk 3D

Sitodruk 3D – w technice tej wykorzystuje się specjalne żelowe farby, które po termicznej obróbce przynoszą efekt wypukłości nadruku. Sitodruk 3D, zwany jeszcze sitodrukiem puchnącym, pozwala uzyskać wyraziste, nasycone barwy, co zostaje osiągnięte przede wszystkim przez uwypuklenie przestrzeni. Nadruki w tej metodzie powstają w podobny sposób jak w przypadku klasycznego sitodruku – matrycą poligraficzną nakłada się warstwy farby, a następnie termicznie utrwala się je. Farba, która delikatnie „puchnie” pod wpływem wygrzewania drukowanej powierzchni w wysokiej temperaturze, daje efekt grubego, solidnego i niezwykle odpornego na ścieranie nadruku.

 Folia flex

Folia flex – metoda wykorzystywana zarówno w przypadku zdobień jedno-, jak i wielokolorowych. Folia aplikowana jest poprzez wgrzanie jej w materiał w wysokiej temperaturze, dzięki czemu charakteryzuje się dużą trwałością – zapobiega kruszeniu się nadruku oraz jest odporna na ścieranie i pranie. Doskonale kryje powierzchnię. Ponadto znosi bardzo wysokie temperatury prania – nawet 80 stopni Celsjusza. To materiał, który wgrzewa się głównie na odzież sportową, odzież roboczą oraz produkty reklamowe, takie jak koszulki czy torby. Grubość folii powoduje, że znacznie odstaje ona od materiału i wydaje się trójwymiarowa. Jest często wykorzystywana przy znakowaniu niewielkiej liczby produktów tekstylnych. Folia flex stosowana jest zazwyczaj przy niskich nakładach produkcyjnych, głównie przy produkcji odzieży sportowej.

 Folia flock

Folia flock – dzięki tej metodzie tworzy się nadruki z delikatnym meszkiem, które w dotyku przypominają zamsz. Nadruki wykonywane w tej technice powstają poprzez wycięcie wzoru z materiału termotransferowego i wgrzanie go w tkaninę. Doskonale sprawdza się ona w przypadku jednokolorowych projektów. Jej największymi zaletami są trwałość i doskonałe krycie drukowanej powierzchni. Folia flock, tak jak folia flex, to materiał przeznaczony do wgrzewania wzorów na tekstyliach takich jak odzież sportowa, odzież robocza, koszulki, torby.

 Nadruk odblaskowy

Nadruk odblaskowy – technika ta polega na wycięciu ploterem elementów odblaskowych, które będą dobrze widoczne z daleka. Elementy te wycinane są z folii termotransferowej, a kolejno wgrzewa się je na tkaniny czy tekstylia. Nadruk odblaskowy odbija światło, a co za tym idzie – zapewnia widoczność i bezpieczeństwo. Właśnie dlatego metodę tę stosuje się przy tworzeniu odzieży roboczej, kamizelek odblaskowych, kurtek softshell, worków, plecaków, workoplecaków.

 Nadruk cyfrowy DTG

Nadruk cyfrowy DTG – ang. digital to garment printing, technologia druku cyfrowego wykonywana bezpośrednio na tekstyliach. Metoda ta polega na umieszczaniu odzieży w drukarce atramentowej, gdzie głowice nakładają na ubranie konkretne wzory. Nadruk cyfrowy DTG jest częściowo wchłaniany przez włókno tkaniny, dzięki czemu jest trwały i nie przynosi efektu „grubości” materiału. Pozwala na uzyskanie intensywnych kolorów oraz cieni. Wchłaniany jest wyłącznie na białym kolorze, ale można go też stosować na odzieży kolorowej. W takim przypadku na innym kolorze nakłada się biały podkład, który chroni przed wchłonięciem i przenikaniem koloru
tkaniny. To łączy go z sitodrukiem.


Naszywki

Naszywki stosowane są na ubraniach o specyficznej strukturze Trzecią metodą znakowania są naszywki. Poniżej znajduje się opis dwóch rodzajów tej metody znakowania.

 Naszywki haftowane

Naszywki haftowane – technika ta to pochodna haftu komputerowego. Daje efekt nasyconych kolorów. Naszywki haftowane stosuje się przede wszystkim w przypadku znakowania drobnych elementów znajdujących się na odzieży posiadającej specyficzną strukturę. Takim specyficznym materiałem jest chociażby polar, którego wypukły meszek, w przypadku wyboru złej metody znakowania, może przykrywać małe fragmenty logo i sprawiać, że będzie ono słabo czytelne lub nieczytelne. Metodę tę uznaje się za jedną z najtrwalszych metod znakowania – między innymi dlatego, że jest odporna na wysokie temperatury.

 Naszywki drukowane

Naszywki drukowane nanoszone są na odzież przy pomocy dodatkowego haftu tradycyjnego, dzięki któremu uzyskuje się efekt precyzyjnego wykończenia. Naszywki drukowane sprawdzają się przede wszystkim w przypadku wielokolorowych grafik, w których przejścia barw są skomplikowane przez swoją częstą zmienność i różnorodność. Jest to bardzo dokładna metoda – grafiki przenosi się bez utraty choćby najmniejszego detalu, są więc wiernie odwzorowywane.


Odzież z haftem, nadrukiem czy naszywką?

Realizacja bluz Rascal Industry dla Capgemini Polska.

Jak udowodniliśmy powyżej, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, która metoda znakowania odzieży jest najlepsza. Hafty, nadruki i naszywki charakteryzują się różnymi cechami, a co za tym idzie – dają różne efekty. Ich dobór powinien być uzależniony od rodzaju produktu – jego materiału, przeznaczenia, zakładanego czasu użytkowania, stylu danej kolekcji i wielu innych czynników. Decydując się na metodę znakowania, warto więc sięgnąć opinii specjalistów. I tak w Rascal Industry indywidualnie rozpatrujemy każdy przypadek, a co za tym idzie – analizujemy dobór struktury i zdobień każdego produktu, którego stworzenie zostało nam powierzone. Tylko dzięki personalizacji możemy oferować naszym Klientom najwyżej jakości odzież i akcesoria.